Бъдещото на България с Huawei
България е една от най-важните страни за Huawei и има обещаващо технологично бъдеще. Това казва генералният мениджър на компанията у нас Ли Шаоуей в екскулзивно интервю за BISS.bg.
Информационните и комуникационни технологии, дигитализацията и изкуственият интелект са основен потенциал за страната, а талантите са стабилната основа за развитието им, подчертава той. Какво ще донесе ерата на 5.5G у нас, кои са мощните ни индустрии, които могат да стъпят по-здраво на световния пазар и как, кога суперзарядни станции от ново поколение ще бъдат на наше разположение, както и смарт класни стаи в училищата - моделът на бъдещето чертае Ли Шаоуей, който ни казва, че Huawei внедрява най-новите си технологии и остава вярна на принципа си, че отговорността и ползите за обществото се простират отвъд бизнеса.
Господин Ли, благодаря Ви, че приехте поканата на BISS.bg за това интервю, удоволствие е да бъдем при Вас. Разкажете ни каква е историята, която стои зад развитието и успеха на Huawei?
За мен е голямо удоволствие да Ви дам това интервю. Huawei е основана през 1987 г. от господин Рен Джънфей. Тогава той е започнал компанията с капитал от 3000 евро, еквивалентни на тогавашната сума в китайски юани. Сега можете да видите, че Huawei има повече от 200 000 служители, като 55% от тях са ангажирани с изследвания и разработки. Huawei е 100% частна компания от създаването си до днес. Една от основните причини за бързото развитие на Huawei е културата, насочена към клиента. Нямаме една голяма история, но имаме много малки ценни истории от всекидневната ни работа по света. Както знаете, миналата година, когато имаше сериозно земетресение в Турция. Когато се изправим пред такъв проблем, ние веднага започнахме съвместна работа с клиентите ни, които бяха в центъра на труса, опитвайки се да възстановим мрежата. В такива важни моменти, когато сигналът означава живот, ние поемаме отговорност и сме на мястото. Спомням си друг случай, когато през 2020 г. в България падна много тежък сняг и много от нашите клиенти нямаха връзка, ние веднага се опитахме да възстановим комуникациите. Това е нашата отговорност, ние наричаме това култура на клиентцентричност. Когато нещо се случи, отговорността ни се простира отвъд бизнеса. Опитваме се да работим заедно и да решаваме проблемите на клиентите.
Разкажете ни повече за началото на компанията – какви са били целите, които е трябвало да бъдат постигнати?
Стратегията на Huawei не се е променила. От 1987 г. насам се фокусираме върху информационните и комуникационните технологии (ИКТ) и досега сме водеща в световен мащаб компания за ИКТ и смарт устройства. Спомням си, че преди 20 години имаше различни „горещи“ сектори, като недвижимите имоти, като ОТТ компаниите в света и също така в Китай. Хората можеха да направят бързи пари от тях, те инвестираха и получаваха много добра възвращаемост за кратко време. Но Huawei не се промени. Фокусирахме се в технологията, в ИКТ, направихме големи вложения в изследвания и развойна дейност. Това е основната причина, поради която Huawei се развива през последните 37 години.
Историята на Huawei е изпълнена с много малки истории ни казвате. Всъщност те ли формират тази по-голямата картина на успеха на компанията?
Да, защото когато погледнем света, Huawei всъщност е малка компания, ако сравним в световен мащаб има много отлични големи компании. В същото време Huawei е голяма компания, но ние мислим, че нашата мисия е да донесем дигитализацията до всяка организация и всеки човек. Това е нашата мисия, но и голяма мечта, поради която се фокусираме върху технологиите като се стремим да внесем ползи в обществото и държавата, в която работим.
Кои са ключовите, горещите въпроси в технологичната индустрия, на които се търсят отговори в момента?
Със сигурност, първият такъв е изкуственият интелект (AI). Той е навсякъде - в Америка, Европа, Китай и България, AI е сред горещите теми в индустрията в момента.
Нека влезем в детайли тук, защо е толкова важно?
Мисля, че преди 2022 г., преди ChatGPT да бъде представен на пазара, AI беше концепция. Но след 2022 г., когато ChatGPT е част от всекидневието, AI започна да присъства във всички аспекти на живота. В Huawei ние имаме стратегия за AI, но тя е за AI за индустрията. Ние не се фокусираме върху AI за потребителите. Изкуственият интелект трябва да носи стойност и ползи за индустрията.Какво означава това от наша гледна точка? Например, едно от важните предизвикателства в живота ни е прогнозата за времето. Много пъти сме страдали от прогнозите, ако не са точни или не са навременни. За да решим този проблем, създадохме модела Pangu-weather AI. Той е първият, който бе публикуван в престижното списание Nature. Списанието е много влиятелно за индустрията. Този голям модел ще помогне на нашите прогнози за времето да бъдат 10 000 пъти по-точни. Например, преди нашите традиционни прогнози се основаваха на математика, което отнемаше много време. Ако трябваше да направим прогноза, това отнемаше 4-5 часа за големи данни и суперкомпютърни изчисления. Това не беше само скъпо, но и отнемаше много време. Но с използването на новия модел прогнозата отнема само 1 час и е много по-точна, и 10 пъти по-бърза. Това не са само концепции, а се използват вече от Европейския център за средносрочни прогнози (ECMWF). Успешно предсказа тайфуна Мая миналата година, 5 дни преди традиционните методи. Това наистина помогна на хората и обществото да бъдат по-добре подготвени по-адекватно и да действат по-точно.
Моделът работи за прогнозите и в Европа, така ли?
Да, използва се и в Европа от миналата година, освен в Китай.
Споменахте изкуствения интелект. Той все повече завладява международната сцена - какви ще бъдат следващите стъпки в адаптирането му?
Мисля, че има две основни направления. Първото е за потребителите. Не само OpenAI и ChatGPT, но също така виждате нови модели, като GPT-4, който е най-новият модел на OpenAI. Microsoft, Google и други компании също представиха AI за потребителите. Това ще има голямо въздействие върху нашия живот и ще създаде много нови възможности. Ако трябва да дадем пример, през 1860 година, когато започва първата индустриална революция, тогава много хора са били развълнувани, но също така са се страхували, че машините ще заместят човешкия труд. Смятам, че в момента хората имат същите опасения и относно AI. Не мога да предскажа бъдещето, но вярвам, че AI ще промени нашия живот значително. Трябва да се учим как да го използваме и да се възползваме от неговите възможности по правилния начин. В същото време индустрията трябва да стане по-ефективна и по-продуктивна заради AI. Ние трябва да добавяме стойност към индустрията по този начин. Например, в България има мощна автомобилна индустрия, която съставлява около 10% от БВП. Ако използваме AI, за да подобрим производствените процеси и конкурентоспособността на пазара, тогава индустрията в България може да стане по-мощна на световния пазар. Това е един от коментарите, които искам да направя.
Но какви са рисковете и непредвидените последици при използването на изкуствения интелект?
Един от рисковете е загубата на работни места в бъдеще. Това е нещо, което трябва да имаме предвид. Също така мислим за оптимизацията – колкото AI става по-важен, толкова управлението му от разработка до приложение ще става все по-важно. Затова смятаме, че повече възможности и услуги ще бъдат налични. Когато погледнем бъдещето на изкуствения интелект и това кой ще доминира, дали стартиращите компании или големите корпорации, всъщност изкуственият интелект стана популярен едва през 2020 година. В България има BGGPT и също има потенциал за развитие на технологиите, има потенциал за развитието на AI. Ако имаме страхотни идеи и страхотни разработчици, мисля, че в бъдеще те могат да ни дадат много добри възможности.
И все пак кой ще има превес в това бъдеще, определяно от развитието на изкуствения интелект – по-малките или големите играчи на пазара?
Добрите идеи ще доминират. Няма значение дали си голям или малък, защото дори ако си малък, но имаш добри идеи, можеш да се състезаваш с останалите.
Разкажете ни по-подробно за Вашия опит в интегрирането на AI в образованието, защо темата е ключова за следващите поколения?
Образованието и младите таланти са бъдещето на страната и на света. Смятаме, че е много важно младите таланти да бъдат обучавани, защото това е единственото място, като кухнята в едно семейство. Искате тя да е хубава, защото това мястото, в където прекарвате време със семейството си. Така също класната стая е много важна за младите таланти. Те се обучават в нея и затова смарт класната стая трябва да отговаря на нуждите на учениците, на изискванията на бъдещето. Особено след пандемията хибридното смарт обучение стана много по-популярно и разпространено. Затова в Huawei разработихме това, което наричаме смарт класна стая, която беше представена на Световния мобилен конгрес (MWC) с тази година в Барселона. Смарт класната стая 3.0 използва най-новите AI технологии, за да предостави най-ефективното дигитално обучение на нашите ученици и учители. Тя следи вашия глас и реакции, за да предостави най-ефективните технологии чрез дигиталната класна стая. Тази смарт класна стая се използва и в България.
Къде у нас се използва?
В много университети, вероятно сте чували за STEM проектите. Един от основните продукти на тези проекти е смарт класната стая, която наричаме Idea Hub и вече има голям брой училища, които я използват.
Имате ли данни за българските училища, в които се използва?
Да, имаме числа и имена.
Много ли са?
Сега започваме - не са малко, но не са и много. Тепърва започваме и се разширяваме.
Нека Ви върна към компанията - как Huawei успява да задържи позиции в бързо еволюиращата среда на технологиите?
Това е много добър въпрос. Знаете ли, технологията се променя толкова бързо. Как да осигурим позициите на технологиите и най-важното според нас – инвестициите в научноизследователска и развойна дейност - това е причината, поради която споменах, че имаме повече от 200 000 служители. Повече половината от тях работят върху проучванията и развойната дейност. Същевременно, стратегията на Huawei е да отделя не по-малко от 10% от приходите си за изследвания и развитие. През последните три години, особено през 2022 и 2023 година този процент надхвърля 25%.
25 процента?
Да, 25% от приходите ни. Приходите ни са около 90 милиарда долара, така че 25% е значителна сума. Тези големи инвестиции виждаме в най-модерни продукти, продукти с високо качество, както и технологиите, ще продължат да бъдат двигателят на Huawei. Нашата концепция е, че качеството трябва да бъде основно предимство на Huawei. Това е най-важният приоритет за компанията от самото ù създаване. Не само качеството, но и технологиите трябва да са напреднали, затова се връщам на вашия въпрос. На първо място важни са големите инвестиции в проучванията и развойната дейност. Според Европейската комисия, която публикува годишен доклад за инвестициите в научноизследователска и развойна дейност, Huawei е на пето място сред всички компании, не само в Европа, но и в света. Също така Европейското патентно ведомство, което също публикува доклад всяко година, в последното му издание поставя Huawei на първо място и това е така няколко години поред. Това е така благодарение на нашите големи инвестиции в проучвания и развойна дейност.
Но технологията сама по себе си не е достатъчна. Ако се върнем на това как Huawei запазва позициите на своите технологии на пазара, смятам, че това се дължи на факта, че ние мислим за клиента, като го поставяме на централно място. Ако прочетете всички книги за компанията, клиентцентричността е основният принцип на Huawei. Независимо дали сме в Европа, Китай или Африка, ориентираната към клиента политика е част от нашата култура.
Пред какви специфични предизвикателства се изправя Huawei в областта на технологиите и тяхното представяне на световния пазар, както и на този в България?
Както вече споменах, клиентцентричността е ключова. Когато представяме нови технологии на пазара, трябва да отчитаме нуждите на обществото, да носят ползи за клиентите, а не просто да бъдат „нови“. Затова предизвикателствата в различните страни са различни. Има неща, които са важни за една държава, но не са за друга. Трябва да изучим местния пазар, какви са нуждите, за да намерим най-доброто решение, което да донесе полза за местната икономика, за клиентите и за бизнеса. Това е едно от предизвикателствата.
Друг важен аспект е екосистемата. Някои проекти или бизнеси изискват партньорства, изискват именно екосистема, защото Huawei не може да направи всичко сама. Трябва да работим с партньори, за да предоставяме технологии и те да носят ползи за обществото. Затова, ако мислим, че дадена технология е добра и може да донесе добавена стойност за нашите клиенти, ще се опитаме да намерим партньори, които да развиват опита си в тази област.
Споменахте, че има възможности пред България, ако се върнем у нас, какъв е потенциалът ни развитие?
Когато гледаме потенциала, трябва да видим какво е предимството на страната. Връщам се към началото, когато споменахме, че България е наречена „Силициевата долина на Югоизточна Европа“. Мисля, че тук имаме много таланти и знаем, че всяка година има поне 10% ръст на специалистите в ИКТ сектора. Ако погледнем Индекса за цифровата икономика и общество (DESI) на Европейската комисия България има някои показатели, които са над средното за Европа. Например, специалистите в ИКТ, особено делят на жените в него са с 10% повече от средното за Европа. Ако говорим за основите, които имаме тук, защото ние работим с над 10 университета, където нивото е високо не само по отношение на мениджмънта, но и по отношение на обучението на млади добри таланти. Талантът е бъдещето на страната, и стъпвайки на него, смятаме, че има стабилна основа за технологично развитие.
В същото време, цифровата икономика става все по-важна за много страни. Например в Америка и Германия делът на цифровата икономика в БВП е около 60%, в Китай е 40%, а в Турция е 10%. Затова, като гледаме към цифровата икономика, имаме място за развитие и стабилна основа. Затова смятам, че ИКТ и дигитализацията са основен потенциал за страната. Това е на първо място. На следващо място, знаем, че България е един от най-големите износители на електрическа енергия, и смятаме, че зелената енергия става все по-важна. Тя е стратегията на Европа и на България. В момента правим зелена трансформация. Въз основа на нашия опит в България, смятаме, че все повече инвеститори, както и повече бизнеси, обвързани със зелената, възобновяема енергия, ще стават все по-ключови за индустрията в България. Чували сме, и аз, и вие, че има китайски инвеститори, които инвестират в зелена енергия. Huawei сме също тук от 20 години и казваме, че сме в България за България. Ако има други компании, други инвеститори, които искат да правят бизнес в страната, и да го свържат с нас, ние сме готови да им споделим какъв е потенциалът и какви са предимствата за правенето на бизнес в България.
В какви проекти Huawei си партнира с българските институции и бизнеса?
Имаме два подхода. Първият е за бизнеса, а вторият са социалните ни проекти. За бизнеса, тъй като сме компания, която развива ИКТ индустрията и смарт устройствата, основните ни клиенти и партньори в България не са само телекомуникационни оператори, но и други компании. Също така, устройствата на Huawei като смартфони и лаптопи са достъпни в повечето магазини и все може да ги купи. Когато говорим за социалните проекти, имаме концепция „В България, за България“. Тук сме вече 20 години и като технологична компания искаме да допринесем за местното общество. Това е въпросът, който винаги си задаваме. Имаме няколко програми. Първата е за стипендии, които през последните 3 години сме отпуснали на над 180 студенти. Втората програма - „Seeds for the future”, е глобална и включва България като една от важните страни. Тази програма е насочена към студентите и включва обучение по AI, големи данни, киберсигурност и облачни технологии. След като преминат през курсовете, студентите също така посещават програми в други страни. Тази година някои пътуваха до Италия и Китай. Програма позволява да се изучават и практикуват не само новите технологии, но и дава възможност да се видят други култури, и да се запознаят със студенти от други страни.
Миналата година започнахме и нова програма „Жени в технологиите“, защото както споменахме, в България имаме добри основи в ИКТ сектора, особено когато говорим за процента на жените в него, но също така имаме празнина за основни дигитални умения. Затова за да адресираме този проблем, подписахме тристранен меморандум за сътрудничество с Министерството на труда и социалната политика, както и Висшето училище по телекомуникации и пощи в София. След като подписахме меморандума, веднага стартирахме обучителни програми, като оборудвахме дигитална учебна зала във висшето училище. Освен това имаме 10 посланици на програмата, включително социалният министър, министърът на иновациите, както и жени на ръководни позиции в бизнес компании. Не водим просто курсове за дигитални умения, а каним посланиците, които да разкажат техните истории, които да насърчат жените да бъдат уверени и конкурентноспособни на пазара на труда.
Какво е нивото на инвестициите на Huawei в България и можем ли направим сравнение с други страни в ЕС?
България е една от най-важните страни за Huawei. Ние сме много добри данъкоплатци. За последните 20 години сме платили около 400 милиона лева директни и индиректни данъци. Нашият приоритет е, че ако може да свършим нещо с местни доставчици, предпочитаме да си партнираме с тях, за да разработим решение. За последните 20 години сме инвестирали над 200 милиона лева в местни доставчици. Но в същото време инвестираме и в хората. Имаме над 120 служители, 85% от които са българи, като 20 от тях работят за нас от самото началото. Инвестираме и в младите таланти, защото те са бъдещето на страната. Споменахме двете ни програми. Тук трябва да отбележим и зеленият преход, който е все по-важен, но хората с умения също важни. Започнахме сътрудничество със Solar Academy и Висшето транспортно училище. Работим, за да обучаваме не само в нови технологии, но и в техническа инсталация на нови енергийни системи. През миналата година сме обучили почти 300 студенти, а тази година планираме да бъдат още повече. Ако се върнем на въпроса, не само инвенциите в местни доставчици, не само това да бъдем добър данъкоплатец, но и да обучим възможно повече хора, е нашата отговорност, когато правим бизнес тук.
Разкажете ни повече за това какви са най-новите постижения на Huawei, които ще влязат в битка с конкурентите на световния пазар?
Най-голямото постижение е в областта на AI - AI за индустрията, както споменахме. Освен AI за прогнозата за времето, нашата концепция е AI за индустрията. Например, последните достижения на изкуствения интелект са в медицината. Новите медицински разработки обикновено отнемат много време – около 10 години, и струват около 1 милиард долара. За да отговорим на това предизвикателство, работихме с болница, за да опитаме на направим нови медицински разработки, основани на модела ни за изкуствен интелект Pangu. Това бе успешно реализирано преди няколко месеца. Вместо 10 години, сега отнема само 1 месец за завършване на такива разработки. В същото време, разходите бяха намалени с 70%.
Когато разглеждаме достиженията, ефективността на научно-изследователската дейност е важна за успеха на продуктите. Но когато гледаме технологиите, AI е най-важният за постиженията на Huawei.
Изкуственият интелект казвате?
Да, но също така зелената енергия става все по-важна. Според международен доклад, топ 3 индустрии, които имат отношение към въглеродните емисии, са електричеството, транспортът и индустриите. В контекста на зелената трансформация и зелената енергия, последната ни разработка, в която сме инвестирали много за проучване и развитие, за да имаме най-доброто решение за клиентите ни, не само за индустриите, но и за домакинствата, отново е основана на AI. Ефикасността му спрямо традиционните решение е значителна.
В контекста на транспорта, електрическите автомобили стават все по-важни. Но една от причините да не може да станат по-популярни е защото няма добре развита инфраструктура, тук имам предвид зарядните станции. Друг важен въпрос е сигурността. За да намерим решения на тези проблеми, миналата година Huawei пусна това, което наричаме зарядна суперстанция с течно охлаждане. При традиционното зареждане, дори и да бързо, имате нужда от поне 1-2 часа. Но това, което Huawei предлага е 1 секунда – 1 километър. За времето, в което ще изпиете едно кафе – 10-15 минути, когато ви ще е готова. Тези суперстанции ще бъдат инсталирани и в България.
Кога?
Мисля, че това ще стане тази година. В момента се водят разговори в тази посока.
Ще бъдат ли достъпни за по-широк кръг потребители?
Да, има такива планове. За съжаление, няма как да споделя плановете на партньорите ни, но идеята е тeзи нови зарядни станции да е бъдат поставени на комуникативни места, като молове и бензиностанции например.
Как борбата за чипове засяга световния пазар и има ли решение, което виждате, вие от Huawei, господин Ли?
Това е много голям и труден въпрос. Технологията е неутрална, тя носи ползи за хората, за обществото. От моя лична гледна точка, глобализацията все още е водеща тенденция, може да е забавена, но е тенденция и ние не можем да я променим. Затова мисля, че ще има решение. Не знам какво ще бъде то, но ще го има. В същото време, в бъдеще, индустрията и технологията ще се променят бързо. Пазарът и технологията трябва да са в баланс. Вярваме, че ще се намери работещо решение на този проблем за всички, защото сътрудничеството е винаги по-добър вариант от борбата.
Каква е следващата стъпка, с която Huawei смята да изненада останалите големи компании в технологичния свят?
Ако ви кажа каква е изненадата, тя вече няма да бъде изненада. Но както споменах ние сме ИКТ и компания за смарт устройства. В момента сме в ерата на 5G, но също така представихме 5.5G на мобилния конгрес в Барселона, надяваме се, че новата технология ще донесе нови възможности и предимства, включително за България. Очакваме още много нови смарт продукти. Сега представихме новото устройство, наречено Pura 70. Затова смятаме, че това е нашата изненада за пазара. Надяваме се, че ще имаме още много изненади в бъдеще, с по-добро качество на продуктите, с модерен дизайн, за да има полза за всички, и да предоставим опции на нашите потребители. За това мислим, когато става дума за изненади на високотехнология пазар.
Благодаря Ви много за този разговор, господин Ли.
Аз също Ви благодаря.